همشهری آنلاین: دبیر کل جبهه ملی آزادی الجزایر اعلام کرد که عبدالعزیر بوتفلیقه برای سومین بار خود را کاندیدای ریاست جمهوری این کشور خواهد کرد.

به نوشته ال پائیس، بلخادم ضمن بیان مطلب فوق در رادیو دولتی الجزایر اعلام کرد که طی چند هفته آینده بوتفلیقه کاندیداتوری خود را اعلام خواهد کرد.

دبیر کل جبهه ملی آزادی الجزایر و رهبران دو حزب دیگر که ائتلاف  موسوم به ریاست جمهوری را تشکیل می‌دهند روز شنبه 17 ژانویه به منظور ایجاد کمیته‌ای که مبارزات انتخاباتی را به نفع بوتفلیقه سازمان خواهد داد، جلسه‌ای برگزار کردند.

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر در بهار سال 2009 انجام می‌شود و در صورت پیروزی بوتفلیقه 72 ساله وی تا 77 سالگی رئیس جمهوری الجزایر خواهد بود.

در ماه اکتبر سال 2008 بوتفلیقه اعلام کرد که در صدد ارائه لایحه‌ای به منظور بازنگری و انجام اصلاحات در قانون اساسی است. این لایحه در ماه نوامبر همان سال در پارلمان الجزایر به تصویب رسید. بر مبنای اصلاحات انجام گرفته در قانون اساسی، محدودیت انتخاب رئیس جمهوری برای بیش از دو دوره حذف شد.

بوتفلیقه در سال 1999 به مقام ریاست جمهوری الجزایر رسید و در نظر دارد بهار سال جاری میلادی نیز برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

علی القاعده بوتفلیقه به دلیل تصدی مقام ریاست جمهوری در دوره متوالی نمی‌بایست برای شرکت در دور سوم انتخابات دچار مشکل شود. اما او در این دوره از انتخابات با رقبایی جدی رو برو خواهد شد که کار وی را برای کسب سومین مقام رئیس جمهوری سخت خواهند کرد.

بلخادم که وظیفه سنگین اداره ستاد انتخاباتی بوتفلیقه به عهده وی خواهد بود اعلام کرده که امیدوراست مسوءلانی که دارای وزنه سیاسی هستند در این انتخابات کاندیدا شوند.

اما تا کنون اوضاع مطابق خواسته بلخادم پیش نرفته و ژنرال لیامین ذروال که در دهه 1990 مقام ریاست جمهوری الجزایر را به عهده داشته اعلام کرده است که در این دور از انتخابات کاندیدا نخواهد شد.

سعید سعدی دبیرکل یک حزب کوچک لائیک موسوم به اجتماع مجدد برای فرهنگ و دموکراسی نیز از کاندیداتوری سرباز زده است.

جبهه نیرو‌های سوسیالیست الجزایر نیز مدتی است که در روند سیاسی این کشور مشارکت فعال ندارد. تا کنون تنها یک تشکل سیاسی با گرایش تروتسکیستیُُُُُُُ (از انقلابیون بلشویک روس که معتقد به تئوری انقلاب در انقلاب بود) اعلام کرده است که دبیرکل خود را با نام لوئیسا هنوان کاندیدا خواهد کرد.

انتخابات الجزایر در وضعیتی برگزار خواهد شد که بهای نفت کاهش یافته و این امر اقتصاد الجزایر را که 98 درصد آن برپایه درآمد ناشی از صادرات نفت و گاز است، تهدید می‌کند. البته الجزایر بیش از نفت گاز تولید می‌کند.

کد خبر 73376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز